Scrisoare deschisă adresată:

Președintelui României, domnul Traian Basescu

Președintelui Senatului, domnul Mircea Geoană

Președintelui Camerei Deputaților, doamna Roberta Anastase

Primului Ministru al României, domnul Emil Boc

Ministrului Finanțelor Publice, domnul Gheorghe Ialomițianu

Liderului grupului parlamentar al PDL din Camera Deputaților, domnul Mircea Toader

Liderului grupului parlamentar al PSD-PC din Camera Deputaților, domnul Mircea Dușa

Liderului grupului parlamentar al PNL din Camera Deputaților, domnul Călin Popescu-Tăriceanu

Liderului grupului parlamentar al UDMR din Camera Deputaților, domnul Mate András-Levente

Liderului grupului parlamentar al minorităților naționale din Camera Deputaților, domnul Varujan Pambuccian

Liderului grupului parlamentar al PDL din Senat, domnul Cristian Rădulescu

Liderului grupului parlamentar al PSD-PC din Senat, domnul Ilie Sârbu

Liderului grupului parlamentar al PNL din Senat, domnul Puiu Haşotti

Liderului grupului parlamentar al UDMR din Senat, domnul Fekete-Szabó András-Levente

 

 

Stimată doamnă / Stimate domn,

Mecanismul actual de finanţare a cultelor religioase suferă de multiple neajunsuri, iar Asociaţia Secular-Umanistă din România (ASUR) a subliniat în repetate rânduri problemele ridicate de acesta:

  • Afectează caracterul laic al Statului
  • Afectează independenţa cultelor religioase
  • Permite manipularea electorală
  • Este netransparent
  • Grevează bugetul de stat

ASUR propune schimbarea manierei actuale de finanţare și înlocuirea subvenționării cultelor de la buget printr-o contribuţie bisericească opţională, colectată după sistemul din Germania. Noua Lege a Contribuției Bisericești ar trebui să prevadă următoarele:

  • Contribuţia Bisericească este:
  1. voluntară; ea este plătită doar de către membrii declarați ai unui cult religios
  2. opţională; orice credincios poate să renunţe la achitarea ei în momentul în care se decide să părăsească respectivul cult
  3. stabilită de către fiecare cult în parte
  • Simultan cu introducerea Contribuției Bisericești se sistează orice formă de finanțare a cultelor religioase de către autoritățile centrale sau locale de stat, regii autonome sau companii cu capital majoritar de stat: fonduri pentru salarizarea personalului clerical și neclerical al cultelor religioase, fonduri pentru salarizarea profesorilor de religie, fonduri pentru construirea, repararea și întreținerea unităților de cult etc.
  • Contribuția Bisericească poate fi colectată de Stat în numele diferitelor Biserici, pe baze contractuale reciproc avantajoase, și virată ulterior acestora, printr-un mecanism similar prevederii “2%”

Avantajele adoptării unui mecanism similar în România sunt evidente:

  • Garantează neutralitatea religioasă a Statului
  • Asigură independenţa cultelor religioase
  • Asigură o finanţare predictibilă a acestora
  • Încurajează cultele să fie mai responsabile în relaţia cu enoriaşii
  • Elimină posibilitatea folosirii cultelor ca agenţi electorali
  • Este transparent
  • Sursă de venit suplimentar la bugetul de stat
    Ex.: în Germania, Statul încasează un comision de cca. 3,5% din suma colectată
  • Permite cultelor realizarea unor economii importante
    Ex.: în Germania, se estimează că Bisericile ar trebui să suporte un cost de 20-25% din suma colectată, în cazul în care şi-ar dezvolta o infrastructură proprie

Menționăm că introducerea în România a unui astfel de mecanism este posibilă în limitele actualului cadru legislativ, fără să necesite schimbări majore:

  • Legislaţia actuala prevede auto-finanţarea cultelor:
    “Cheltuielile pentru întreţinerea cultelor şi desfăşurarea activităţilor lor se vor acoperi, în primul rând [s.n.], din veniturile proprii ale cultelor […]” (Legea Cultelor; L 489/2006, art. 10, al. 1)
  • Legislaţia prevede posibilitatea auto-finanţării prin contribuţiile credincioşilor:
    “Cultele pot stabili contribuţii din partea credincioşilor lor pentru susţinerea activităţilor pe care le desfăşoară.” (Legea Cultelor; L 489/2006, art. 10, al. 2)
  • Există deja un mecanism similar – prevederea 2% din Codul Fiscal

ASUR speră că această propunere de modificare a mecanismul actual de finanţare a cultelor religioase va genera o dezbatere fertilă și va avea ca rezultat întărirea caracterului laic al Statului, lucru benefic pentru întreaga societate. Asociația noastră este deschisă la cooperare și își dorește un dialog onest cu toate părţile implicate: clasa politică, cultele religioase, societatea civilă.

 

Cu considerație,

Atila Nyerges, președinte

Asociația Secular-Umanistă din România