Ministerul Educației colectează ilegal date privind afilierea religioasă a copiilor

secțiunea 2 („Date privind copilul”) din formularul de înscriere în clasa pregătitoare / clasa I presupune declararea de către părinte a religiei viitorului elev, lucru strict interzis de către lege.Reamintim că art. 5 al. 6 din Legea Cultelor (nr. 489/2006) prevede explicit că:„Este interzisă obligarea persoanelor să își menționeze religia, în orice relație cu autoritățile publice sau cu persoanele juridice de drept privat.”De asemeni, se precizează și că (art. 5 al. 5):„Este interzisă prelucrarea datelor cu caracter personal legate de convingerile religioase sau de apartenența la culte, cu excepția desfășurării lucrărilor de recensământ național aprobat prin lege sau în situația în care persoana vizată și-a dat, în mod expres, consimțământul pentru aceasta.”În condițiile în care înscrierea la școală este condiționată de acordul părintelui ca datele din cerere, inclusiv cele privind apartenența religioasă să fie „prelucrate în scopul înmatriculării copilului” putem conchide că:

  1. Ministerul Educației, în calitate de autoritate publică, obligă părinții să facă mențiuni cu privire la religia copiilor lor
  2. acordul de prelucrare a datelor privind apartenența religioasă este nul de drept, fiind obținut prin constrângere
Ne aflăm în fața unui abuz fără precedent. În loc ca părinții să fie întrebați dacă doresc studierea religiei de către copiii lor, Ministerul a găsit o manieră de a-i înscrie din oficiu pe elevi la această materie. O astfel de atitudine, în flagrantă contradicție cu Constituția și cu Legea Cultelor, demonstrează încă o dată maniera în care Statul, presupus laic, încurajează îndoctrinarea religioasă a copiilor. Mai mult, introducerea orelor de religie la clasa pregătitoare vine să agraveze și mai mult lucrurile.” a declarat Toma Pătrașcu, vicepreședinte ASUR.Asociația Secular-Umanistă din România solicită Ministrului Educației, dl. Cătălin Baba:
  1. modificarea de urgență a formularului de înscriere în clasa pregătitoare / clasa I și intrarea în legalitate prin eliminarea rubricii „Religie”
  2. sancționarea persoanei / persoanelor care a / au decis introducerea rubricii „Religie” în formular
  3. transmiterea de instrucțiuni clare către școli privind înscrierea copiilor la orele de religie doar cu acordul explicit al părinților.
Asociația noastră consideră necesare câteva precizari:
  1. În școli nu se studiază Istoria Religiilor. Din contră, predarea se face de o manieră confesională, la orele de religie elevilor prezentându-li-se insistent doctrina unui singur cult. În practică, de cele mai multe ori, este vorba de doctrina BOR.
  2. Religia se studiază an de an, săptămână de săptămână, începând, mai nou, cu clasa pregatitoare. Timp de 13 ani, copiii sunt obligați, de facto, să participe la cel puțin o oră de religie în fiecare săptămână. Religia este singura materie, cu excepția Limbii Române / materne și a Matematicii, care se studiază în absolut toți anii de învățămînt preuniversitar.
  3. Salarizarea profesorilor de religie, mulți dintre ei preoți, nu este asigurată de către culte ci grevează bugetul Ministerului Educației. În sistem există cca. 10.000 de profesori de religie, iar anual fondul de salarii pentru aceștia se ridică la aproximativ 54 milioane de euro.
  4. Deși sunt plătiți de către Stat, profesorii de religie sunt direct subordonați ierarhiei religioase locale. De asemeni, cultele controlează atât programa de învățământ cât și conținutul manualelor de religie.
  5. În multe școli se practică spovedaniile și împărtășaniile de grup; elevii fiind duși cu clasa la biserică și obligați să participe la aceste ritualuri.
  6. Continuă să fie în circulație manuale de religie ce promovează violența fizică și psihică asupra copiilor.
  7. Copiilor, inclusiv celor din clasele primare, li se repetă obsesiv despre “păcat”, “iad” și “diavoli”, inducându-li-se ideea că nerespectarea cu strictețe a “poruncilor” îi condamnă la “osânda veșnică”.
Să nu uităm: În România sunt 18.300 de biserici; doar 4.700 de școli generale stau la dispoziția copiilor!]]>

What's your reaction?
0Cool0Upset0Love0Lol

41 Comments

  • Liviu Gelea
    Posted martie 8, 2012 10:58 am 0Likes

    Nu sunt sigur cât de obligatoriu este acest câmp. Ştiţi de existenţa vreunui caz in care unui părinte nu i s-a primit formularul pe motiv că nu a completat campul?
    Este adevărat că cei mai mulţi părinţi nu-şi cunosc acest drept însa situaţia este generala. Există multe drepturi de care nu avem cunoştinţă şi de care instituţiile statului pot profita la un moment dat.
    Cred ca o abordare mai bună ar fi o încercare de a populariza aceste drepturi şi libertăţi religioase mai degrabă decat a critica ministerul învăţămâtului pentru o întrebare la care eu sincer aş răspunde. Şi aş răspunde pentru că sunt de părere ca atata timp cât nu mi se refuza înscrierea la o şcoală pe motivul religiei, recunoaşterea acesteia are toate şansele să-mi asigure pe viitor recunoaşterea dreptului la o educaţie laică sau cel puţin la una religioasă ne-confesională în cadrul acelei clase.
    Grav ar fi fost daca ar fi existat o menţiune in subsol precum Toate câmpurile sunt obligatorii. Sau daca întrebarea ar fi fost total nerelevanta pentru procesul educaţional, precum orientarea sexuală.
    Vă mulţumesc pentru campaniile de până acum şi vă susţin în continuare însă profit şi de faptul ca sunteţi oameni excepţionali, deschişi la dialog.
    Numai bine şi succes.

  • Monica
    Posted martie 8, 2012 11:09 am 0Likes

    Mulțumim de observații, Liviu. Principala problemă în acest caz este că instituțiile statului nu au voie să întrebe despre religia unei persoane. Și chiar dacă nu există mențiunea că toate câmpurile sunt obligatorii, nu există nici mențiunea că ai dreptul să nu răspunzi.
    Și ajungem la problema ridicată de tine, cu necunoașterea drepturilor și libertăților religioase, domeniul în care cred că e mult de muncă.

  • Horia
    Posted martie 8, 2012 6:20 pm 0Likes

    Buna ziua,

    Ma intereseaza daca ati luat vreo pozitie in legatura cu programa pentru clasa pregatitoare, aflata in dezbatere publica. Ma refer la partea de Religie din cadrul acestei program, care mi se pare, ca parinte si om care crede ca religia nu are ce cauta in scoala, periculoasa pentru copii foarte mici.
    Mie unul, doar citind programa, mi se face groaza de ce ar putea „invata” un copil de 5-6 ani din asa ceva.
    As dori sa vad o luare de pozitie puternica din partea unei asociatii ca a voastra, impreuna cu alte grupuri cu aceleasi idei si sprijiniti de oameni ca mine, o luare de pozitie si actiuni care sa mearga in directia scoaterii religiei din scoala.
    Inca nu imi este foarte clar in ce masura religia este optionala si ce se intampla cu copiii ai caror parinti sunt atei si nu doresc sa-si expuna copilul unei astfel de „educatii”, cu ce se inlocuiesc orele de religie? Si cum se procedeaza cu acesti copii ca ei sa nu se simta exclusi sau sa nu fie marginalizati de ceilalti, ceea ce ar putea avea un impact psihologic daunator?

    • Monica
      Posted martie 8, 2012 11:12 pm 0Likes

      Horia, ne straduim sa facem o dezbatere publica pe tema asta, asociatia noastra si alte asociatii care considera ca subiectul merita si trebuie dezbatut. Va vom tine la curent.

  • Rodica
    Posted martie 9, 2012 8:00 pm 0Likes

    Azi, la Scoala 79 din Bucuresti, aplicatia electronica nu mergea mai departe daca nu completai campul „optional” privind religia. Deci nu ai nicio alta varianta: trebuie sa declari o religie! Pana la urma nu s-a finalizat inscrierea copilului, din alte motive insa. Va tin la curent cu deznodamantul acestei situatii, saptamana viitoare.

  • bogdan
    Posted martie 18, 2012 3:03 pm 0Likes

    Buna ziua ! Sunt profesor de religie si am citit stupefiat ce aberatii sunt majoritatea a ceea ce ati punctat dvs in acest articol. La punctul 1-nu este vorba de doctrina BOR ci de doctrina crestina. 2-nu vad unde este problema. 3-cu adevarat o suma enorma,suma care ne-ar fi scos din criza,nu?. 4- suntem platiti de stat,corect,insa programa este aprobata de minister,BOR nu poate hotari de capul ei….5-mare atentie la formularea punctului in sine.S-ar intelege ca, de ex., spovedania se face in incinta scolii.In cazul meu niciodata nu ma-m dus la spovedanie cu copii fara ca acestia sa-mi fi cerut, asa ca nea-m organizat.Nu vad unde ar fi problema! 6-??????? ,manual de religie? vreau sa-mi dati editura si anul! 7-aici aveti partial dreptate,probabil ca unii dintre colegi mai exagereaza, insa pot fi doar cazuri izolate.Daca de ex. un politist este chemat la scoala ce va raspunde daca va fi intrebat ce se intampla in cazul unei crime? sa nu pomeneasca de inchisoare? Nu mai bine inveti copii de mici sa se fereasca de lucruri rele? Intr-un final,eu nu va judec,ca nu am dreptul, insa stiu ca Biserica crestina va facut cel mai mare rau,nu? de aceea cred ca va legati de Biserica mai tot timpul… Sperand ca nu v-am suparat mai am doua chestiuni: a : am dreptul sa cer scoaterea biologiei care contine evolutionismul,care este impotriva a ceea ce cred eu? ; b : am dreptul ca al meu copil sa invete religia ortodoxa,de ex,in scoala? si nu istoria religiilor?

    • Kmy
      Posted martie 18, 2012 11:06 pm 0Likes

      Bogdan,copilul meu are ca profesor de religie un absolvent de teologie care are probleme de sănătate?!Deși am toată compasiunea pentru orice om bolnav (sunt cadru medical) nu cred că învățământul este locul în care trebuie să-i dam o pâine și oricărui biet bolnav sau în orice caz nu să predea la clasă?!Un post de bibliotecar sau alceva…Personal cred că ar fi mult mai corect ca la școală să se predea un curs universal de istoria religiilor și religie comparată,curs predat de un profesor de științe socio-umane iar catehizarea copiilor să se facă la biserică.Nu trebuie să uităm că la noi în țară există familii mixte,în care cei doi părinți nu au aceeași religie…Cred că este bine să educăm copii în spiritul toleranței,în spiritul dragostei și să nu facem din ei niște habotnici de la vârste fragede.

      • bogdan
        Posted martie 19, 2012 8:36 pm 0Likes

        Buna seara! In primul rand chestia cu boala nu am inteles-o! In al 2-lea rand, profesorul respectiv nu cred ca omoara oameni asa cum omoara colegii dvs.A judeca pe cineva ca este bolnav facand parte dintr-un sistem bolnav este de toata jena. Cursul de I.R. il poate preda cel mai bine tot un absolvent de teologie,ma indoiesc ca o poate mai bine unul de la socio-umane. In ultimul rand mai am si coleg catolic si unul reformat asa ca nu vad problema predarii religiei indiferent de confesiune iar chestia cu habotnicismul….

        • Kmy
          Posted martie 21, 2012 3:00 pm 0Likes

          Problema cu boala este de afecțiuni psihiatrice care îl fac inapt atât pentru a intra în rândul călugărilor dar și în rândul preoților parohi.Iar acuzația :”profesorul respectiv nu cred că omoară oameni așa cum omoară colegii dvs „vedeți eu tocmai de asemenea idei preconcepute și acuzații fără dovezi aruncate la modul general (doar pentru ca am spus că sunt cadru medical îmi acuzați colegii de crime în bloc fără argumente, fără să nominalizați ?!) vreau să-mi feresc copilul.Eu vreau să cultiv în copilul meu dragostea de aproape,toleranță,compasiunea indiferent de religia celui în cauză și aceste valori umane general valabile cred că le-ar cultiva mai bine un curs de religie comparată și un dascăl care are pregătire psihopedagogică.

          • bogdan
            Posted martie 21, 2012 10:06 pm 0Likes

            Cu ultima fraza m-ati dat gata,n-am cuvinte :).

        • Stefan Muresan
          Posted aprilie 16, 2012 2:15 pm 0Likes

          Domnule profesor Bogdan,

          credeti ca daca aveti un coleg catolic si unul reformat acoperiti toata gama de religii existente acum in lume ? Poate ar trebui sa aveti si un coleg Ba’hai, si un coleg budist, si unul confucianist, ca sa nu mai mentionez de colegii evrei si musulmani, cu care crestinismul are multe lucruri in comun 😉
          Singurul lucru normal ar fi un curs eventual optional) de Istoria Religiilor , predat de cineva neimplicat direct in practica religioasa directa.
          PS
          BOR sa-si vada de problemele ei interne.

  • ASUR
    Posted martie 18, 2012 8:34 pm 0Likes

    Bună seara, Bogdan!
    Mă bucur că mesajul tău ne oferă posibilitatea să mai subliniem o dată faptul că nu atacăm religia ortodoxă. Țintele protestelor noastre sunt reprezentanții statului, în cazul protestului de față Ministerul Educației. Legea Cultelor este foarte clară în interzicerea colectării datelor de apartenență religioasă cu excepția recensămintelor oficiale. Aceasta este esența demersului nostru actual!
    În plus, în România nu există religie de stat iar legea prevede că statul român trebuie să se mențină neutru față de toate cultele iar predarea CONFESIONALĂ a religiei creștin ortodoxe în școlile de stat încalcă flagrant acest principiu. Rolul învățământului finanțat din fonduri publice este să pregătească elevii pentru viață în conformitate cu principii universal valabile, INDIFERENT de vreo credință religioasă sau alta. Biologia sau oricare dintre celelalte științe predate în școli are un caracter universal și este menită să pregătească tinerii să înțeleagă lumea fizică, într-un mod dezcărcat de orice nuanță metafizică dogmatică nedemostrabilă experimental.
    Pretextul predării moralei creștine este contrazis tocmai de caracterul confesional al predării religiei în condițiile în care se pot folosi manuale de etică și morală lipsit de motivație dogmatică.
    Pentru a înțelege pe deplin validitatea demersului nostru, te rog să-ți imaginezi o Românie în care religia predată confesional în școlile de stat este islamismul. Ai fi de acord cu această situație?

    • bogdan
      Posted martie 20, 2012 11:39 pm 0Likes

      Buna seara ! Domnilor,sau nu inteleg nimic din ceea ce mi-ati raspuns sau sunt prea obosit la ora asta :)!. Fara sa fiu acuzat de rea vointa eu cred ca va contraziceti.Pana la urma care este problema?,numarul de biserici sau faptul avem religia si in scoli ,scoasa de comunisti prin „54 daca nu ma insel. Ce treaba are Min Ed. cu numarul de biserici? Daca omul vrea sa-si faca biserica in sat ce treba avem noi ? In fine…Poate ca 1mil sau 2 mil. de romani,sau mai multi,doresc religia in scoala si nu numai stiinte,ce va faceti ? Ce veti mai contesta? Probabil ca stiti ca acum cativa ani s-a facut un sondaj de opinie intre elevi,adica cei care doresc religia in scola: 79% au spus DA! Adica parintii acestor copii sunt majoritatea celor care cotizeaza la stat! Deci profesorii de religie sunt platiti de majoritate si nu de minoritate. Minoritatea se supune intr-un sistem democratic,asta este,fie ca ne convine sau nu. Daca v-ati fi uitat mai atenti peste programele IX-XII,de ex., ati fi observat ca se preda si invataturile altor culte si religii. Iar pricipiul universal valabil inseamna si stiinta si religie.Pana acum s-a invatat timp de 50 de ani numai primul,de ce nu s-ar invata si religios? N-ar fi dreptul elevilor ? Sau cand e vorba de religie nu mai sunt drepturi? Si sa inteleg ca evolutia care se preda in continuare are principiu universal valabil si nu stim noi? Stiati ca sunt tari unde in biologie se prezinta originea omului atat darwinian cat si scripuristic? Aaaa,nu ne mai intereseaza ca suntem in Romania si putem putem contesta orice doar sa ne aflam in treaba si stim ca mai existam si noi pe pamant. Daca vreti sa fiti corecti faceti-o pana la capat nu numai cand si unde ne convine. Sa mai inteleg ca ,vesi doamne, daca suntem crestini riscam sa devenim talibani ? Crestinismul este religia iubirii si nu a omului care ori ca provine din primate ori ca vine de nicaieri si pleaca spre nicaieri . Dati-mi voie sa cred ca suntem fii unui Dumnezeu iubitor ! Tocmai prin referirea fata de islamism ati recunoscut superioritatea crestinismului ! Cu respect!

      • Catalin
        Posted aprilie 13, 2012 10:13 pm 0Likes

        Iubitor ?!!!
        Paradoxul lui Epicur:
        „Vrea Dumnezeu să oprească răul, dar nu poate? Atunci nu este atotputernic. Poate Dumnezeu să oprească răul, dar nu vrea? Atunci el însuși este rău. Poate și vrea Dumnezeu să oprească răul? Atunci de ce mai există rău în lume?”

      • Stefan Muresan
        Posted aprilie 16, 2012 2:19 pm 0Likes

        Bogdan,
        fata mea a „studiat” 8 ani asa-zisa „religie” in scoala primara… apopi in liceu am ramas stupefiat cand am vazut noua carte „de religie”, crestinism ortodox de la cap la coada cu tot dichisul, inclusiv vietile sfintilor… poi se poate asa ceva ?
        Acum, cand „generatia Harry Potter” incepe liceul, chiar sa nu scrie nimic de vrajitorie in cartea aia ?
        Glumeam… vezi cat de ridicole si penibile sunt situatiile astea in care ne pun birocratii din MEN pe toti ?

      • Mihai
        Posted aprilie 27, 2012 1:23 am 0Likes

        O idee interesanta: Daca vrei religie in scoli trebuie sa fie si stiinta in biserica. Iti convine?

  • Kmy
    Posted martie 21, 2012 3:53 pm 0Likes

    Personal nu cred că religiile se așază pe o scară și nu cred că o religie este superioară alteia,doar oamenii sunt unii mai buni decât alții dacă sunt mai iubitori,mai toleranți,mai credincioși,mai smeriți.Într-un interviu Dalai lama a fost întrebat care este cea mai bună religie?A răspuns:cea mai bună religie este cea care te apropie de Dumnezeu.Este cea care face din tine o persoană mai bună.Tot ceea ce nu ne lasă indiferenți la suferința aproapelui și ne face să fim mai sensibili,mai detașați,mai amabili,mai umani,mai responsabili,mai corecți și cinstiți.Religia care-ți oferă și-ți recomandă toate acestea este cea mai bună religie.
    Un alt exemplu:”Inima mea poate fi orice:o pajiște pentru gezele,o mănăstire pentru călugări creștini,un templu pentru idoli.Ka’ba pelerinului,tablele Torei și cartea Coranului.Eu cred în religia dragostei,oriunde s-ar îndrepta caravanele sale,căci dragostea este religia și credința mea.”Ibn’Arabi

    • bogdan
      Posted martie 21, 2012 10:13 pm 0Likes

      Frumoase citate insa care Dumnezeu doamna? Cel care a murit si inviat pentru noi sau acela pe care credem ca il poate gandi oricine si oricum? M-as fi asteptat sa-l fi citat pe Iisus Hristos…

      • Kmy
        Posted martie 23, 2012 1:31 pm 0Likes

        Singurul Dumnezue adevărat !

      • Stefan Muresan
        Posted aprilie 16, 2012 2:21 pm 0Likes

        Bogdan,
        din bruma mea de cunostinte crestine, imi amintesc ca nu Dumnezeu a murit si a inviat, ci Fiul lui… parca asa era povestea, nu ?

        • iuliant
          Posted aprilie 17, 2012 9:02 am 0Likes

          Da, Fiul Lui a murit si a inviat, Fiul Lui care este de fapt Dumnezeu indoit in firi (fire omeneasca si fire dumnezeiasca), deci om adevarat si Dumnezeu adevarat. Fiul lui Dumnezeu este El Insusi Dumnezeu, o persoana a Sfintei Treimi. Ar trebui sa mai studiezi… dar oricum pentru tine e doar o poveste, nu un fapt real.

  • cristi pop
    Posted martie 23, 2012 9:25 am 0Likes

    De ce totusi nu este lasat copilul sa decida singur daca vrea sau nu vrea sa participe la orele de religie? Cand spun „copilul”, ma refer la cel de 14- 16 ani, mai devreme de aceasta varsta sa lasam la latitudinea parintilor latura religioasa.
    La scoala s-ar putea studia f bine Istoria Religiilor.

    • bogdan
      Posted martie 23, 2012 3:41 pm 0Likes

      Copilul poate sa decida daca vrea sau nu sa participe la ore .A se citi legea invatamantului.

      • Stefan Muresan
        Posted aprilie 16, 2012 2:24 pm 0Likes

        Bogdan,
        ca sa nu participe un copil la ora de religie este un cosmar birocratic, nu are ce face altceva decat sa stea pe holul scolii singur, scoala nu este in stare sa ofere o solutie alternativa

        • bogdan
          Posted mai 4, 2012 9:40 pm 0Likes

          Va rog din suflet sa nu exagerati !

  • Kmy
    Posted martie 23, 2012 1:39 pm 0Likes

    Cred că postările lui Bogdan,profesor de religie sunt o bună exemplificare a ceea ce eu ca părinte Nu aș dori să imprim copilului meu,eu vreau toleranță nu habotnicie,eu vreau dragoste pentru aproapele nostru nu discriminare pe criterii de apartenență religioasă,eu vreau să cultiv în coplilul meu valori general umane care cred că ar fi mai bine dezvoltate de un curs universal de istoria religiilor și religie comparată decât îndoctrinarea pe care o fac teologii și care seamănă prea mult cu prozelitismul religios făcut de adepții cultelor neoprotestante.

    • bogdan
      Posted martie 23, 2012 3:55 pm 0Likes

      Va rog sa cititi cu atentie ceea ce ati scris in postarile mai vechi.Va contraziceti. Eu am intrat pe acest site nu ca sa ma cert cu cineva ci ca sa clarificam anumite lucruri care in opinia mea sunt partinitoare si unele de rea credinta,atat si nimic mai mult. Daca din ceea ce am scris pana acum, pentru dumneavoastra,par habotnic atunci nu mai am cuvinte. La revedere !

      • Kmy
        Posted martie 23, 2012 5:07 pm 0Likes

        Clarificarea anumitor lucruri se face lansând acuzații la adresa unei categorii profesionale:”În al 2-lea rând colegul respectiv nu cred că omoară oameni așa cum omoară colegii dumneavoastră”?!Replicile dumneavoastră îmi aduc aminte de un pasaj din romanul „Lupul de mare”de Jack London:”oricât era de copilăresc și neînsemnat subiectul,felul în care argumentau era încă și mai copilăresc și mai neconcludent.La drept vorbind,argumentația lor era foarte săracă sau chiar inexistentă.Metoda lor se baza pe afirmații,pe presupuneri și pe amenințări.Ei demonstrau că un pui de focă știe sau nu să înoate la naștere afirmând lucrul acesta pe un ton bătăios și continuînd cu un atac asupra inteligenței,bunului simț,naționalității sau biografiei adversarului.”?!

        • bogdan
          Posted martie 24, 2012 12:57 am 0Likes

          E penibil cand o scaldam in stanga si dreapta. Va doare adevarul ? dupa cum observ ca ganditi si mie mi-ar fi frica sa fiu tratat de una ca dumneavoastra . Doamna draga, fac crize de rinichi destul de des,ultima data am fost tinut la usa 2 ore pentru un amarat de consult. Inauntru nu era nici un pacient. N-am vrut sa dau nici un ban ,cum nu o fac de obicei.Credeti ca daca as fi dat as fi fost primit mai repede ?Pe unu il faceti nebun pe mine habotnic :))). Daca sunteti asa de normala de ce nu iesiti dintr-un sistem anormal ?

          • Kmy
            Posted martie 24, 2012 1:50 pm 0Likes

            Pentru că îmi iubesc meseria și pentru că eu îmi tratez pacienții în funcție de afecțiunile lor nu în funcție de religie ,rasă…Eu cred că orice schimbare a oricărui sistem începe cu schimbarea fiecărui om și fuga nu este pentru mine o opțiune.

    • Stefan Muresan
      Posted aprilie 16, 2012 2:24 pm 0Likes

      Kmy,
      Sunt perfect de acord cu cele spuse de tine.

  • cristi pop
    Posted martie 23, 2012 3:50 pm 0Likes

    Toleranta si fata de decizia liber consimtita de a nu participa la orele de religie a colegilor. Acest lucru se intampla f rar, de obicei este imprimata o atmosfera de izolare, de marginalizare, de ironizare a celor care nu vor sa fie cu „turma”.
    Mie personal mi s-a intamplat ca in 2006 cand am pus problema orelor de religie pentru fica mea, d-na diriginta mi-a spus autoritar ca religia este obligatorie si nu am ce face. Ba mai mult, la ora de dirigentie d-na diriginta a ridicat-o pe fica mea in picioare in fata clasei si a chestionat-o (interogat-o) cum ca: „De ce i-se pare ca este sau va fi indoctrinata la ora de religie? sa lase fumurile si sa mearga ca toti colegii ei la ora de religie.” mai ales ca mai ridicasera glasul vre-o doi trei elevi care si-au manifestat dorinta de a nu face religia.
    Eu recunosc ca am lasat-o moarta ca nu cumva fata sa aibe de suferit, si acum imi pare rau ca am abandonat lupta prea usor, mai ales ca nu stiam atunci ca exista ASUR sau alte organizatii care puteau sa-mi dea un sfat la acea vreme.

    • Stefan Muresan
      Posted aprilie 16, 2012 2:28 pm 0Likes

      cristi pop,
      dupa cum spuneam, ca sa nu participe un copil la ora de religie este un cosmar birocratic, nu are ce face altceva decat sa stea pe holul scolii singur, scoala nu este in stare sa ofere o solutie alternativa.
      Si pentru fiica mea mi s-a cerut „adeverinta de la ALTA biserica unde merge fata”, ca sa poata sa fie scoasa oficial de la ora de religie… am spus ca fata nu merge la nici o „alta biserica”, si atunci mi s-a explicat ca nu poate sa lipseasca de la ora ca primeste absente conform regulamentului nu stiu care.
      As mai vrea sa spun ca multi copii stau la religie ca sa ia nota 10 , ceea ce le ridica media 😉

  • denisa
    Posted aprilie 3, 2012 7:14 pm 0Likes

    Intr-adevar, copiii nostri fac religie in fiecare an scolar. Si mie mi se pare prea mult. In fond, este atat de multa materie de invatat incat trebuie sa se intinda pe 13 ani de studiu? S-a pus in discutie la un moment dat sa nu se mai predea la liceu, dar s-a renuntat. Am bifat like la acest articol pentru ca sunt de acord cu ideile exprimate, nu cu titlul sau.

  • Stefan Muresan
    Posted aprilie 16, 2012 2:01 pm 0Likes

    dragi parinti, declarati-va copii „ba’hai” sau „zoroastristi”, asa-i bagati de tot in ceata pe contopistii aia de la Minister ;););)

  • cristi pop
    Posted aprilie 20, 2012 9:58 pm 0Likes

    Nu cred ca este o solutie d-le Stefan Muresan, problema este ca scolile nu pun orele de religie la inceputul sau la sfarsitul programului educational asa cum ar fi normal. Profesorii sant platiti la numarul de elevi si de aceea descurajeaza prin orice mijloace dezertarea oficiala de la orele de religie, mai exista si spiritul de casta a unor profesori bigoti care nici nu vor sa auda ca, colegii lor de la religie ar fi neglijati de catre elevi.
    Deci se vrea prin toate mijloacele ca turma sa fie cat mai completa, cel putin pe hartie.

  • aDE
    Posted aprilie 28, 2012 9:24 pm 0Likes

    Toţi antevorbitorii mei au o problemă legată de ora de religie din şcoli, cu excepţia lui Bogdan. Toţi deţin adevărul suprem, toţi au ultimul cuvânt… Acest articol nu vrea decât să scoată înafara programei, ora de religie, sub pretextul că Ministerul Educaţiei colectează date privind apartenenţa la o anumită religie a copiilor care sunt înscrişi la clasa pregătitoare. Aşa cum copilul meu va învăţa limba română, matematică, educaţie fizică, chimie, fizică etc., va învăţa şi religie ortodoxă, deşi fizica nu-i va folosi la nimic, chimia, geografia sau istoria, nici atât. La ce folosesc unui copil acestea toate, când starea lui morală şi atitudinea lui faţă de cei din jur, este zero??? Poporul nostru e un popor creştin ortodox. Eu respect asta, iar unii care aţi comentat mai sus, nu. Atunci cereţi înlocuirea orei de religie cu oricare alta, de exemplu ATEISM sau SATANISM sau ANTIMORALĂ sau LUPTE sau OMOR. Cred că veţi fi supermulţumiţi când copiii vă vor intra în case şi vor pune în practică ceea ce ar putea să înveţe la astfel de ore. Dacă religia ortodoxă îi îndoctrinează pe copiii dumneavoastră, retrageţi-i de la aceste ore, legea vă permite.

  • Kokain_jtp Marcus
    Posted mai 3, 2012 10:54 pm 0Likes

    Este aiurea ca unui copil de 6-7 ani sa i se descrie cum a fost rastignit Iisus si alte evenimente de genul acesta. Religia ar trebui sa o faca doar cei care urmeaza facultati de teologie sau merg la seminar etc…. La majoritatea scolilor nu sunt profesori de teologie ci preoti , si ei nu au pregatirea speciala pt a invata copii ceva si in plus religia se invata acasa sau la Biserica, nu sunt crestin inrait dar nici nu promovez ateismul, imi place sa ma consider agnost. Si Bogdan un copil de 6 ani crezi ca alege ce vrea el? In scolile noastre se vorbeste in mare parte despre crestinism, daca un parinte nu e deacord cu orele de religie poate sa declare ca copilul lui are alta religie si sa inainteze declaratia la directorul unitatii de invatamant si copilul nu va mai fi nevoit sa participe la orele de religie.

    • bogdan
      Posted mai 4, 2012 9:59 pm 0Likes

      Hristos a inviat ! Domnule…Marcus,de ce ar fi mai periculoasa descrierea Rastignirii decat imaginile pornografice pe care le vad copii la fiecare colt de strada? sau la tampeniile si crimele pe care le vad la stiri? Va intreb eu ,cum explicati dvs unui copil de 6-7 ani un viol sau o crima ? Chiar ca la majoritatea scolilor sunt profesori si nu preoti,profesori care sunt chiar bine pregatiti,credeti-ma! In alta ordine de idei cand unui copil ii este frig ,sa nu-i mai dai o haina pe el? Adica sa-l intrebi daca este de acord cu haina sau cu gestul tau? Asa cum orice om are nevoie de cele de trebuinta trupului are nevoie si de cele necesare sufletului,eu asa cred.Daca dvs considerati ca cei mici n-au nevoie si de aspectul spiritual foarte bine! Vreau doar sa va intrebati sau sa va ganditi cum ar fi aratat lumea azi fara macar ideea de Dumnezeu si nu de cei care practica spiritualitatea?!.

  • cristi pop
    Posted mai 4, 2012 9:10 pm 0Likes

    @aDE Da eu sant impotriva orelor de religie in scoli si am curajul sa o afirm. Ma mira gandirea dvs. in ceea ce priveste inutilitatea fizicii, a chimiei, a istoriei, a geografiei; doriti sa faceti din copilul dvs. un robot, un zombi bigot care nu va sti altceva decat munca fizica si rugaciuni in biserica?
    Interesanta optica pentru un parinte!
    Riscati ceva totusi… riscati ca dupa implinirea a18 ani, 20 de ani, copilul dvs. sa plece din casa fara sa se mai uite inapoi, la fel ca un caine care a fost tinut legat si nu a stiut decat de paine, apa si ciomag.
    Atata timp cat santeti sustinatorul legal al minorului… decizia va apartine!

    • bogdan
      Posted mai 4, 2012 9:32 pm 0Likes

      Hristos a inviat! Domnule Pop ,m-am decis intr-un final sa va raspund intrucat,cred, sunteti intr-o grava eroare si va contraziceti singur. Pentru dvs, initial, nu ar fi chiar asa mare problema predarea religiei in scoala ,ca defapt marea problema ar fi ca orele sunt puse aiurea.Apoi schimbati placa si va declarati impotriva predarii ei. Foarte bine,insa sa jigniti pe cineva pentru crezul sau pentru ideile sale cum ca copilul doamnei ar deveni un zombi daca s-ar ruga si ar munci ,sunteti de toata jena! Stiu ca pentru dvs, cei care cred in Dumnezeu sunt prosti si voi,ceilalti, eminente cenusii ! V-as ruga sa nu uitati un lucru : documentati-va foarte bine inainte de a posta ceva !

Alătură-te discuţiei

GLISEAZĂ ÎN SUS ⇢