Îndrăznește să gândești!

Social network

RON
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.
Iată ce urmează să donezi:
Donation Summary
Payment Amount
Giving Frequency
One time
Donation Total

Donation Total: 100,00 RON

News, Noutăți

Scrisoare deschisă către Ministrul Educației

Societatea civilă solicită Ministerului Educației ca disciplina religie să fie evaluată doar cu calificativele ”admis/respins” și nu cu note. Solicitarea este în concordanță cu dorința Ministerului de a ”diminua goana după note” și ia în calcul statutul de materie opțională a disciplinei religie, reconfirmat de CCR în 2015.

În urmă cu câteva zile, Ministrul Educației a propus ca în gimnaziu să se acorde calificative în loc de note la discipline precum muzică, desen sau educație fizică, pentru a diminua presiunea asupra elevilor. În acest context, semnatarii scrisorii deschise consideră că un pas important în această direcție este ca religia, al cărei statut de materie opțională a fost reconfirmat prin decizia nr. 669/214 a Curții Constituționale a României, să fie evaluată exclusiv cu calificative. 

Fiind o materie opțională, un număr semnificativ de copii nu primesc note la acest curs, deși majoritatea sunt forțați de către școli, prin mijloace administrative, să asiste la ore. Pe de altă parte, cei care sunt notați primesc un avantaj necuvenit căci este de notorietate publică faptul că notarea la religie este o formalitate, notele 9 și 10 fiind acordate extrem de ușor, mai ales în comparație cu materii precum limba română, matematica, fizica, biologia etc.

”Considerăm că o materie opțională, cum este religia, ar trebui punctată cu calificative și nu cu note. Din 2015, de când CCR a reconfirmat faptul că elevii nu pot fi obligați să facă religie la școală, statutul opțional al acestei materii nu mai poate fi contestat. Așa că e surprinzător să auzim că domnul Ministru propune calificative pentru alte materii, dar vrea în continuare note pentru religie. Prin urmare, solicităm remedierea acestei situații și insistăm ca această materie opțională să fie evaluată exclusiv cu calificative.” a declarat Toma Pătrașcu, președintele ASUR.

Mai grav, fenomenul inflației notelor la religie este încurajat activ, profesorii fiind explicit îndemnați să acorde note mari la această materie:

Nu trebuie ignorată nici psihologia copilului, care se simte bine când ia note bune. [… ] Credem că e binevenită notarea generoasă în virtutea iubirii și a îngăduinței creștine. […] Fericiți profesorii de religie care nu își fac un obicei din a da note slabe.

Citatul provine dintr-o lucrare a lui Vasile Timiș, fost inspector general pentru disciplina religie, lucrare inclusă în bibliografia obligatorie pentru examenul de titularizare a profesorilor care predau această materie. În condițiile în care intrarea la licee și chiar la facultăți se face în baza mediei generale, acordarea de note la religie îi dezavantajează direct pe acei copii care nu sunt înscriși la această materie, iar inflația notelor este o manifestare imorală, echivalentă cu mituirea elevilor pentru a participa la un curs opțional.

Scrisoare deschisă a fost semnată de ASUR – Asociația Secular-Umanistă din România, ECPI – Centrul Euroregional pentru Inițiative Publice, Asociația Solidaritatea pentru Libertatea de Conștiință, Tineri pentru Tineri, Asociația Umanistă Română, Centrul de Acțiune pentru Egalitate și Drepturile Omului (ACTEDO), Mame pentru Mame.

Leave A Comment

Your Comment
All comments are held for moderation.